A szerző kitűnő előadó, aki izgalmas képzőművészeti
elemzéseit élvezetes rádióadásokban tette hozzáférhetővé a
nagyközönség számára. Festménytörténetek című sorozata
2003. július 28. és augusztus 29. között hangzott el a France
Culture adóján.
Briliáns elemzést ismerhet meg az olvasó
például a Mona Lisáról. Ebben a szerző több meglepetéssel
szolgál e számtalanszor leírt festmény hátterével
kapcsolatban: felhasználva Leonardo da Vinci legközelebbi
munkatársának visszaemlékezését és saját felfedezését a kép
és a polihisztor festő térképészeti munkájának
kapcsolatáról, megismertet bennünket azzal az összetett
szimbólumrendszerrel, amellyel a zseniális művész
megkomponálta a boldog fiatalasszony képének hátterét.
Megtudjuk, hogy a megrendelő nem kapta meg a festményt, mert
annyira megtetszett alkotójának, hogy nem tudott megválni
tőle.
A legtöbbet elemzett festő Leonardo da Vinci, mintegy
főhőse a tanulmánysorozatnak. De sokat megtudunk Tiziano,
Raffaelo vagy a későbbiek közül Vermeer, Manet vagy Courbet
művészetéről is. Olvasmányos írások ezek, ugyanakkor
elmélyült értekezések is egyben a realizmusról,
manierizmusról vagy éppen a műalkotások restaurálásáról. A
festmények elemzése során Daniel Arasse megtanít bennünket
úgy nézni a képeket, hogy varázsuk megelevenedjen és
megérintsen.
Daniel Arasse (1944-2003) az EHESS (École des Hautes Etudes en Sciences Sociales:
Társadalomtudományi Felsőfokú Iskola)
művészettörténeti és elméleti kutatócsoportjának
vezetője, nagy jelentőségű művek szerzője volt.