Napjainkban a tehetséggondozás kérdése igencsak népszerű, s számtalan olyan lehetőség van Magyarországon, melyek a tehetséggondozás szolgálatában állnak. Ebbe a sorba illeszkedik ez a kézikönyv is, mely elsősorban a tehetségesekkel foglalkozó szakemberek munkáját kívánja segíteni, legyenek ezek a tehetségesek akár kisgyermek, fiatal vagy felnőtt korúak. Ez a kézikönyv a tehetséges diákokkal foglalkozó oktatók, mentorok számára szedi csokorba azokat a legfontosabb, a gyakorlatba átültethető, a mentor-diák mindennapi együttműködése során hasznos pszichológiai ismeretanyagokat, melyek remélhetően még inkább megalapozzák és segítik a tehetséges diákokkal foglalkozók hozzáértését és munkájának sikerét. A fejezetek kifejezetten a minél hatékonyabb együttműködés és a minél jobb eredmény elérését, az együttműködés fokozását szolgálják. Ezen témák közé tartozik az önismeret és személyészlelés, az emberi kapcsolatok természete, a kommunikáció és konfliktuskezelés, a motiváció-motiválás, valamint a pszichés jóllét és feszültségkezelés. A fejezetek az elméleti oldalon túl, ahol lehet, igyekszenek hasznos gyakorlati megfontolásokat, néha tanácsokat is nyújtani ahhoz, hogy a tehetséges diákokkal való foglalkozás a felsőoktatásban is minél hatékonyabb és gyümölcsözőbb lehessen úgy a diák, mint a mentor és a jövő tudásalapú társadalma szempontjából is. Amennyiben az elmélethez további gyakorlatokat szeretne olvasni, ajánljuk a Pszichológia a gyakorlatban című könyvünket, melyet tekinthet akár egy, a jelen kézikönyvhöz tartozó munkafüzetnek is.